De HoloLens scant de ruimte om de headset en meet de afstand tot aan een voorwerp met een laserstraal. Zo wordt er een 3D-beeld van de ruimte gemaakt op basis van veel referentiepunten. Omdat de positiebepaling van de HoloLens zo nauwkeurig is kun je digitale objecten in een ruimte plaatsen, en wanneer je als leerling beweegt zal het object verankerd blijven op deze positie.
Jasper: “Voorheen waren alle opdrachttekeningen in de map in 2D getekend. De leerlingen konden daarmee weliswaar zien wat ze moesten maken, maar de HoloLens brengt de opdracht helemaal in 3D in beeld. Uiteraard eerst getekend met SketchUp. De leerlingen dragen een Augmented Reality headset waarmee zij een laag data zien over de werkelijkheid heen. Hiermee bereiden we hen alvast voor op de beroepspraktijk waar zij later mee te maken krijgen. Hoe het werkt? De leerlingen tekenen hun ontwerp, slaan dit op een stick op en dan kunnen wij als docent dat stickje uploaden naar de HoloLens. Vervolgens zien de leerlingen in 3D precies wat ze getekend hebben als ze de HoloLens opzetten. Het brengt veel meer duidelijkheid en inzicht.”
Jasper: “Onze leerlingen komen uit de onderbouw en hebben eigenlijk nog nooit gewerkt met een bouwtekening of werkstuk. Juist bij meubelmaken heb je in het ontwerp met heel veel detaillering te maken. Zet je een HoloLens op dan kun je sommige onderdelen van het ontwerp heel duidelijk in 3D naar voren brengen. Ook kun je filmpjes downloaden en de leerlingen in 3D op een bouwplaats laten meekijken, ze staan er letterlijk tussenin, fantastisch! Dit innovatieve leermiddel gunnen wij alle VMBO-scholen!”