C.T. Stork College opent Technolab voor vmbo 1 en 2

Feestelijk en drukbezocht: dát was de stemming in het gloednieuwe Technolab

Op dinsdag 21 september 2021  was de opening van het gloednieuwe Technolab voor vmbo 1 en 2 op het C.T. Stork College in Hengelo. En wel zo bijzonder: deze flexibele vmbo-school telt inmiddels meerdere Technolabs. Tom Blaauwgeers, projectleider STO-regio Hengelo: “Elk Technolab in onze school is afgestemd op de doelgroep en profielkeuze. Zo maken we voor leerlingen de technische mogelijkheden groot, maar de setting klein, compact en vertrouwd. Dat creëert voor onze leerlingen de ideale omgeving om overzichtelijk met techniek kennis te maken.”

Officiële opening met drone

Benno Hams, Teamleider TGL – BWI – PIE bij C.T. Stork College, heette alle aanwezigen welkom. In enthousiaste termen schetste hij de centrale rol van het concept Technolabs te midden van de waaier aan activiteiten vanuit Sterk Techniekonderwijs. De officiële opening werd verricht door Astrid de Jong, directeur van het C.T. Stork College. Docent Pascal ter Braak vloog met een drone heel behendig een openingslint strak waarna Astrid hier officieel de schaar in zette. Tijd voor een hapje en een drankje, waarbij het opvallend was om te zien hoe alle aanwezigen zich spelenderwijs op de mogelijkheden van het nieuw Technolab stortten. Het concept Technolab spreekt dus alle generaties aan!

Focus op vmbo klas 1 en 2

Twee docenten gaan lesgeven in het nieuwe Technolab: Wim Boelen en Pascal ter Braak. Beiden zijn docent techniek onderbouw op het C.T. Stork College. Wim: “Het nieuwe Technolab is bestemd voor de leerlingen van vmbo klas 1 en 2 en gebouwd ín het al bestaande technieklokaal van de onderbouw. Vooruitstrevende technologie en meer klassieke technieken presenteren we voortaan vanuit één ruimte, puur bedoeld om bij deze jonge leerlingen de interesse voor techniek en technologie te wekken.” Sterker nog: in lijn met de insteek van STO zouden Wim en Pascal ook graag leerlingen van de omringende basisscholen gaan uitnodigen voor dit nieuwe Technolab, bijvoorbeeld voor workshops: “Ze maken dan niet alleen kennis met techniek, maar ook alvast met onze school in het algemeen.”

Permanent in ontwikkeling

Wim en Pascal hebben goed rondgekeken bij andere Technolabs in de STO-regio Twente: “Hun praktische ervaringen hebben we ook meegenomen in ons Technolab.” Beide docenten zijn trots op de aanwinsten. Wim: “Zoals een Ultimaker S3, lasersnijder en lasergraveerder, drones, Lego Mindstorms en Lego SpikePrime en VR brillen.” Wim benadrukt dat het Technolab een dynamisch karakter heeft: “De inrichting en technologieën die we presenteren blijven in ontwikkeling want dat doet technologie sowieso, dus bewegen wij mee.” De eerste indrukken van de leerlingen zijn heel enthousiast. Wim: “De leerlingen van vorig jaar zeiden tegen mij: waarom hadden wij dit niet?” Ook staat er in het Technolab een batterij aan laptops op een grote, ronde balie.” Wim: “Hier kunnen leerlingen programmeren, zoals de drones, maar ook hun digitale vaardigheden in brede zin ontwikkelen.” Het bijbehorende lesprogramma staat in de steigers en wordt nauwgezet geëvalueerd. Ook dat is dus dynamisch evenals het Technolab zelf. 

Bewuste keuze voor meerdere Technolabs

Tom Blaauwgeers brengt graag een belangrijke nuance aan: “Andere regio’s hebben doorgaans één groot Technolab voor de hele school. Wij hebben bewust gekozen voor meerdere Technolabs: één voor de onderbouw en één voor PIE en één voor BWI in de bovenbouw. Ook komt er nog een Technolab voor Technologie & Toepassing in het kader van de Nieuwe Leerweg. Die aanpak past in de visie van C.T. Stork College. Namelijk het waarborgen van een voor de leerlingen fijne kleinschaligheid in een voor hen verder hele grote omgeving. Daarom hebben we het nieuwe Technolab voor vmbo klas 1 en 2 ook geïntegreerd ín het bestaande technieklokaal.” C.T. Stork College kent twee instroomlocaties: Borne en Delden. Tom: “Daar wordt ook techniek gegeven. Zij zijn belangrijke toeleveranciers van onze leerlingen. Momenteel bekijken we hoe we de curricula voor techniek op elkaar kunnen afstemmen zodat ook de doorstroom vanuit Borne en Delden nog beter verloopt. We gaan beide locaties dus intensief en collegiaal bij ons nieuwe Technolab voor vmbo 1 en 2 betrekken.”