“Zij zien nu in 3D wat een traditionele 2D-tekening inhoudt. In feite maak je in 3D een bouwproject zichtbaar zoals dat op een bouwplaats wordt gerealiseerd. Van groot belang om hier nu al mee te leren werken, want grote bouwbedrijven, hun toekomstige werkgevers, maken hier ook al gebruik van”, aldus de enthousiaste Simon.
De leerlingen dragen een Augmented Reality headset waarmee zij een laag data zien over de werkelijkheid. De HoloLens scant de ruimte om de headset en meet de afstand tot aan een voorwerp met een laserstraal. Zo wordt er een 3D beeld van de ruimte gemaakt op basis van veel referentiepunten. Omdat de positiebepaling van de HoloLens zo nauwkeurig is kun je digitale objecten in een ruimte plaatsen, en wanneer je als leerling beweegt zal het object verankerd blijven op deze positie. Simon: “Dit is ideaal voor een lessituatie. Het is een veelzijdig systeem en we ontdekken nog steeds allerlei nieuwe mogelijkheden.”
Simon: “Voor de leerlingen heb ik de HoloLens bijvoorbeeld geprogrammeerd met een technische tekening voor de inrichting van een bouwplaats. Niet op ware grootte, maar als een soort maquette. Er ging een wereld voor hen open! Ineens zagen zij alles door de bril in 3D. Wij werken met opleidingsbedrijf Bouwmensen samen, die zijn ook actief met Virtual Reality, en vertegenwoordigen de bouwbedrijven waar de leerlingen later aan de slag gaan. We houden elkaar goed op de hoogte van wat we doen. Dus als onze leerlingen doorstromen voor een vervolgopleiding dan komt deze digitale instructie terug en kunnen zij dóórleren in een soort 3D-leerlijn.”