Aan de slag in Masterclass Leerlingen activeren binnen praktische vakken

Aan de slag in Masterclass Leerlingen activeren binnen praktische vakken

Een drukbezochte activiteit van STO Twente is het organiseren van masterclasses. Zoals op 21 november 2022 met als titel “Leerlingen activeren binnen praktische vakken’. Doelgroep? Vooral techniekdocenten. Maaike Vervoort gaf deze masterclass zoals zij dat ook al eerder deed voor STO Twente: leerzaam, interactief én met een set praktische handvatten om op school zelf met deze materie aan de slag te gaan. Maaike: “Ook voor techniekonderwijs binnen het vmbo is de keuze van de juiste activerende werkvorm belangrijk.”

Het grote belang van activerende werkvormen

Activerende werkvormen zijn belangrijk voor leerlingen. Maaike Vervoort is hoofddocent en onderzoeker bij Saxion in Enschede. Onderwijs en leren van leraren staat centraal in haar werk, met een focus op ontwerponderzoek en leren van/met video: “Wanneer leerlingen onvoldoende geactiveerd worden, verslapt hun aandacht en doen ze niet meer actief mee met de les. Werkvormen waarbij van leerlingen een actieve rol wordt gevraagd zijn daarom belangrijk. Door activerende didactiek stimuleert de docent de (denk)activiteit van zijn leerlingen. Dat zorgt voor meer plezier in het onderwijs, zowel voor de leerling als voor de docent.  Maar hoe pak je dit aan?” De masterclass van Maaike nam de deelnemers interactief mee. Maaike: “Een belangrijk doel was dat de deelnemers gewoon zín krijgen om de aangereikte activerende werkvormen uit te proberen in hun lessen.”

Kies gericht de meest geschikte activerende werkvorm

Maaike: “Tijdens deze masterclass maakten de deelnemers kennis met verschillende activerende werkvormen. Ook kregen zij inzicht in het belang van activerende werkvormen voor het leren van leerlingen.” Maaike belichtte onder andere de verschillende activerende werkvormen voor verschillende lesfasen en doelen. Haar boodschap? “Je kunt, op basis van jouw kennis van de groep, activerende werkvormen kiezen die passen bij jouw vak en bij jouw leerlingen. We stelden in deze masterclass de vraag centraal voor welk doel je activerende werkvormen wilt inzetten, juist ook bij praktische vakken. Bijvoorbeeld: als leuk tussendoortje of starter, om voorkennis te activeren of om op een actieve manier de leerstof te verwerken en/of toe te passen. Of ook: om aan het eind van de les na te gaan wat er geleerd is? Niet elke werkvorm is namelijk geschikt voor elk doel. Samen met de deelnemers bekeken we vervolgens welke activerende werkvormen goed passen bij hun techniekvak en hun leerlingen. De toepassing van werkvormen tussendoor (Doen-denken-uitwisselen en LessonUp) zorgde ervoor dat iedereen betrokken bleef. Daarmee was de masterclass zelf ook gegoten in een activerende werkvorm!”

Aan de slag!

In tweetallen hebben de deelnemers 45 minuten serieus met elkaar nagedacht over werkvormen voor een les voor hun vak en die daarna uitgewisseld met een ander tweetal/groepje. Maaike: “Mooi om te zien dat er veel is uitgewisseld en dat er concrete ideeën zijn ontstaan, ook voor toekomstige samenwerking. Hopelijk helpt het verzamelde materiaal om hier verder mee aan de slag te gaan”, concludeert Maaike.

Wil je de gepresenteerde materialen ontvangen?

Maaike kijkt enthousiast terug op de masterclass: “Het was weer een genoegen om met deze docenten een masterclass voor STO Twente te doen!” Was je er niet bij en wil je wel de gepresenteerde materialen ontvangen? Eén mailtje naar communicatie@stotwente.nl en we zenden je die graag als service toe.