Het Bèta&TechMentality-model onderscheidt vijf typen jongeren met elk hun eigen drijfveren en interesses die meewegen in hun eventuele toekomstkeuze voor techniek. Dit geeft docenten of communicatieafdelingen inzicht in hoe ze daarop kunnen inspelen. Jongeren die maatschappelijk geïnteresseerd zijn, maak je bijvoorbeeld enthousiast door het maatschappelijk belang van technische toepassingen te onderstrepen, bijvoorbeeld in oplossingen voor het klimaatprobleem of voedselschaarste of corona.
Leerlingen met een neus voor vernieuwing geef je inzicht in hoe techniek leidt tot innovaties. Sommige jongeren spreek je het meest aan door te laten zien hoe je carrière kan maken in de techniek. Ook onzekerheid of zelfvertrouwen is een belangrijke factor: de één is onzeker en krijgt zelfvertrouwen van behapbare praktische opdrachten, de ander voelt zich juist uitgedaagd door complexe vraagstukken.
Jan ’t Hart, docent natuurkunde, volgde de workshop van Jet-Net & TechNet: ‘Zeker hoe verschillende leerlingen tegen techniek aankijken, was voor mij een openbaring. Je weet wel dat je met een andere benadering andere leerlingen aanspreekt, maar de workshop maakte duidelijk waar dat in zit en waar je rekening mee kan houden. In onze STO-regio willen we deze inzichten verwerken in een nieuwe leerlijn. We zijn aan het kijken hoe we lessen kunnen inrichten op de verschillende typen.’
In de workshop komen voorbeelden voorbij van hoe je concreet kunt inspelen op de verschillende bètatypen. Om docenten hierin verder op weg te helpen, ontwikkelt Jet-Net & TechNet een serie inspiratiekaarten voor een aantal vakken, met voor elk bètatype aantrekkelijke ingrediënten.
Jan keek mee met een les over spiegelen, waarin leerlingen aan de slag gaan met de vraag: hoe zorgen we dat er minder ongelukken gebeuren door de dode hoek van vrachtwagens? Hij is opgetogen: ‘Dit onderwerp kan je koppelen aan de belevingswereld van alle jongeren, alleen al door ze na te laten denken over het gebruik van spiegels in hun eigen omgeving. Van reflectoren tot scanners. Je kan ze eenvoudige opdrachten laten doen met een laserpen, waardoor ook leerlingen die denken dat techniek lastig is, ervaren dat ze er zelf prima mee overweg kunnen. Door na te denken over alternatieven voor achteruitkijkspiegels, prikkel je leerlingen die innovatie mooi vinden. Zo biedt de opzet onderdelen die de hele groep aanspreken, en onderdelen die inspelen op de interesses en drijfveren van specifieke typen. Helder, duidelijk en bondig verwoord. Daar kunnen we wat mee!’
De beste resultaten ontstaan in coproductie. Ben jij docent biologie, techniek, scheikunde en/of informatica en wil je meedenken over toepassing van het Bèta&TechMentality-model in jouw vakonderwijs? Stuur dan voor 1 juli een bericht naar i.vandegraaf@ptvt.nl.
Op zoek naar handvatten om meer jongeren te enthousiasmeren voor techniek? Meld je dan aan voor een van de – zeer interactieve – online workshops. Er zijn nog een aantal plekken vrij op 18, 22 en 23 juni.