Alle leerlingen van deze locatie en een aantal leerlingen van basisscholen De Arke in Nij Beets en de Parel in Drachten waren hiervoor uitgenodigd. Na het welkomstwoord door Paul Voorberg, docent T&V aan het Gomarus College, werd de ExoMy Marsverkenner gedemonstreerd; een schaalmodel van de Rosalind Franklin- Marsverkenner van de ESA, die zo’n twee meter telt. Dit schaalmodel van ruim 40 centimeter hoog is door middel van 3D printing in elkaar gezet door een team van tien leerlingen uit verschillende leerjaren en van verschillende niveaus onder leiding van Johan Vellema, conciërge en techniekondersteuner op het Gomarus College, en Paul Voorberg. De leerlingen die hieraan mee mochten werken zijn zorgvuldig gekozen, vertelde Vellema aan
het publiek. ‘De handleiding is volledig in het Engels en dus hebben we de uitblinkers in dat vak gevraagd. Zij mochten één keer per week een les Engels missen om met de ExoMy aan de slag te kunnen gaan.’ De leerlingen zijn hier, ook vanwege de coronapandemie, ruim een
jaar mee bezig geweest. Vellema vertelt: ‘Als we alle onderdelen achter elkaar uit de printer zouden laten komen, dan zou dat onafgebroken twee weken duren.’ Op het podium lagen wat obstakels waar de ExoMy van het Gomarus College met zijn zes wielen met gemak overheen rolde. Missie geslaagd!
Na deze demonstratie kreeg het publiek een aantal andere natuurkundige proeven te zien in het thema ‘Kracht en Bewegen’. Docent natuurkunde Ans de Hoop toonde een aantal filmpjes waarin werd laten zien waar haar leerlingen de afgelopen tijd mee bezig zijn geweest. Zo moesten leerlingen een manier zien te vinden om een ei van grote hoogte naar beneden te laten vallen waarbij het ei heel moest blijven. Ook het vak M&D is druk bezig geweest met techniek door een gastles te laten verzorgen over de zorgrobot. Dit was ook meteen de opmaat naar weer een nieuw project: het bouwen van een waterraket van een petfles die zo hoog mogelijk de lucht in moet worden geschoten en die zo lang mogelijk in de lucht moet blijven. Hierbij kunnen de leerlingen hun creativiteit en inventiviteit de vrije loop laten. Aan dit project doen naast het Gomarus College verschillende basisscholen in de buurt mee. Na de zomervakantie is de finale: welke school behaalt met zijn waterraket de beste resultaten?
Vervolgens werd er op het podium een bijzondere gast welkom geheten: astronaut André Kuipers. In een anderhalf uur durende presentatie vertelde hij de leerlingen alles over zijn ruimtereis in 2011; van de enorm intensieve voorbereiding op de reis tot de nazorg achteraf. Via een foto- en videopresentatie werd het publiek van begin tot eind meegenomen op zijn reis. Een belangrijk punt dat Kuipers wilde maken is de kwetsbaarheid van de aarde te laten zien en het creëren van bewustwording voor de manier waarop de mensheid met de planeet omgaat. Hij liet zien dat men door ruimtetechnologie kan bekijken waar ontbossing, opwarming en vervuiling plaatsvindt en zelfs waar zwerfafval ligt. Kuipers gaf de leerlingen mee dat zij op actieve wijze zuinig met de aarde moeten omgaan. Na deze presentatie was er voor de leerlingen ruimte om vragen aan Kuipers te stellen. Eén van deze vragen was de vraag wat Kuipers geleerd heeft van zijn reis in de ruimte. Zijn antwoord? ‘Wetenschap en techniek is leuk!’