Twee M&T-leerlingen van OSG Singelland in Surhuisterveen lassen elke week bij Lasmotec

Twee M&T-leerlingen van OSG Singelland in Surhuisterveen lassen elke week bij Lasmotec

Sven Spoelstra en Douwe Jansma, twee vierdejaars leerlingen Mobiliteit & Transport aan OSG Singelland in Surhuisterveen, zijn al zo’n zes weken elke woensdagmiddag te vinden in een van de loodsen van Lasmotec Montage B.V. in Surhuisterveen, een bedrijf in las- en montagetechniek. Onder leiding van praktijkopleider Hielke Penninga leren de twee heren de kneepjes van het lasvak. Op school is er geen mogelijkheid om ervaring op te doen met lassen, Sven en Douwe gaven echter aan wel graag meer met lassen te willen doen. Toen bedacht Jeen Lindeboom, techniekdocent op Singelland, de handen ineen te slaan met Lasmotec, dat gelijk enthousiast was.

Penninga is enorm tevreden over Sven en Douwe. ‘Als je zag hoe ze hier zes weken geleden binnenkwamen, amper kennis over lassen, en kijkt naar wat ze nu kunnen, dan is dat echt geweldig om te zien. Ze zijn hartstikke gemotiveerd.’ Elke week krijgen de twee leerlingen bij Lasmotec van Hilma Overkempe-Torensma, VGM-coördinator bij Lasmotec, een halfuur theorieles over veiligheid, aangezien ze met veel elektrische machines in aanraking komen die je niet zomaar even kan bedienen.
Of Sven en Douwe in de toekomst verder willen met lassen weten ze nog niet, maar wat Sven wel weet is dat hij later iets met machines wil gaan doen. ‘Dan kan het geen kwaad dat ik weet hoe ik moet lassen, want waarschijnlijk heb ik die kennis en vaardigheid dan ook nodig.’

Deze samenwerking werkt twee kanten op: Lasmotec heeft er belang bij dat jongeren opgeleid worden in de techniek, aangezien er een tekort is aan technische vakmensen en OSG Singelland heeft met het vernieuwde programma de mogelijkheid om in samenwerking met bedrijven praktijkvakken aan te bieden waar de school anders geen mogelijkheid voor heeft. ‘In de toekomst willen wij op deze manier graag met meer bedrijven samenwerken,’ vertelt Lindeboom, ‘zodat er voor onze leerlingen keuze is uit nóg meer praktijkvakken.’

Door Maartje Stapper