Gouden Handen, een succesvol programma voor groep 8-leerlingen van Singelland VO Surhuisterveen

Gouden Handen, een succesvol programma voor groep 8-leerlingen van Singelland VO Surhuisterveen

Donderdag 5 november 2020 begon voor een groot aantal leerlingen uit groep 8 van de basisschool op Singelland VO in Surhuisterveen de nieuwe editie van Gouden Handen, een programma dat deze leerlingen probeert te enthousiasmeren om hun talenten te ontdekken.

De leerlingen maken van tevoren een keuze voor de richting die ze willen gaan volgen, waarna ze gedurende vier middagen in november en december bezig zijn met allerlei opdrachten die vallen onder een van die richtingen op Singelland VO (Bouw en Voertuigentechniek, Zorg en Welzijn/Dienstverlening en ICT Programmeren).

Anton Ferbeek, docent aardrijkskunde aan Singelland VO in Surhuisterveen, coördineert het programma dat nu drie jaar geleden van start is gegaan. ‘Voor leerlingen die waarschijnlijk naar het vwo gaan, wordt er op veel scholen vaak al van alles georganiseerd. Toen dachten een aantal collega’s en ik: er moet ook iets komen voor leerlingen die naar het vmbo willen gaan. Zo ontstond Gouden Handen.’ Ferbeek gaat elk jaar bij een stuk of vijftien basisscholen in de omgeving langs om leerlingen te werven voor het programma. Dit jaar heeft hij ongeveer 90 aanmeldingen gehad. ‘Ik had dat niet verwacht in verband met de huidige coronasituatie, helaas konden niet alle opgegeven leerlingen komen, maar ik ben alsnog natuurlijk hartstikke blij met de grote hoeveelheid aanmeldingen.’ Het programma is bedoeld voor leerlingen die echt enthousiast zijn om mee te doen, het is geen verplicht programma voor groep 8-leerlingen.’

Ferbeek vertelt dat er regelmatig leerlingen naar hem toe komen die inmiddels op Singelland VO in Surhuisterveen zitten en die destijds al een kijkje zijn komen nemen via het Gouden Handen-programma. ‘Ze herkennen me dan van de vier middagen. Het kan heel goed zijn dat leerlingen uiteindelijk voor deze school kiezen omdat ze tijdens het Gouden Handen-programma hebben kunnen zien en ervaren welke richting ze op kunnen gaan na de basisschool, maar dat is niet onze insteek. We willen leerlingen laten ervaren dat iedereen talenten heeft, ongeacht schoolniveau,’ aldus Ferbeek.

Door Maartje Stapper