Docent Freddy Feenstra over Vakkanjer Scout: “Een superervaring voor leerlingen en docenten!”

Docent Freddy Feenstra over Vakkanjer Scout: “Een superervaring voor leerlingen en docenten!”

Op zoek naar een effectieve manier om jouw leerlingen écht te enthousiasmeren voor techniek en te werken aan de vakmensen van morgen? Doe dan mee aan Vakkanjer Scout! Vakkanjer Scout is er nu voor alle leerlingen uit het eerste jaar van het voortgezet onderwijs en is volledig corona-proof. “Het is echt een superervaring voor zowel leerlingen als docenten”, vertelt Freddy Feenstra, Docent BWI en talentlessen aan het Singelland in Drachten. Hij deelt zijn ervaringen met Vakkanjers van de afgelopen jaren!

Goed programma

“Vakkanjer Scout zit als programma gewoon heel goed in elkaar en dat werkt fijn”, antwoord Freddy enthousiast op de vraag waarom hij zo’n fan is van Vakkanjers. “Aansprekende onderwerpen zoals vrijheid met als opdrachtgever het Comité van 4 en 5 mei en nu dan natuur en wilde dieren met het Wereld Natuur Fonds, dat spreekt erg aan. Daarnaast is de digitale leeromgeving erg overzichtelijk en uitgebreid en het wedstrijdelement is voor veel leerlingen een leuke uitdaging.”

Ook is Freddy erg te spreken over de verschillende competenties die aan bod komen. “Samenwerken, presenteren, oplossingsgericht denken, digitaal alles uploaden, allemaal erg belangrijke vaardigheden die leerlingen later in hun leven zeker nodig hebben. Bij Vakkanjers komt het allemaal in heel natuurlijke vorm voorbij wat echt een basis legt voor later in het mbo of hbo. Soms levert het wat strubbelingen op omdat leerlingen niet gewend zijn om op deze projectachtige manier te werken, maar juist daarom is het zo leerzaam. Dat hebben leerlingen misschien nu nog niet zo door, maar een paar jaar later kijken ze terug en denken ze aan Vakkanjers en hoe ze toen al moesten samenwerken en hoe dat ging.”

Leerlingen tot bloei

Als docent doet Freddy momenteel mee met drie groepen aan Vakkanjers. De groepen zijn gemixt met leerlingen van vmbo basis, vmbo kader en vmbo theoretische leerweg (vmbo-t). “Vakkanjer Scout is geschikt voor alle leerlingen uit het eerste jaar van het voortgezet onderwijs, je kunt als docent het programma goed sturen op wat de leerlingen nodig hebben. Vmbo basis leerlingen willen bijvoorbeeld graag snel aan de slag, daar behandel ik de theorie wat korter dan bij de leerlingen van vmbo-t. Ik zie gedurende het programma echt verschillende dynamieken ontstaan in de groepjes. Leerlingen die normaal niet snel enthousiast zijn bij de theorie, bloeien op als er gebouwd mag worden. Dan nemen ze bijvoorbeeld ineens de leiding en ontstaan er nieuwe creatieve ideeën. Het gebeurt vaak genoeg dat er een heel nieuw ontwerp wordt gemaakt.”

Niet alleen voor de leerlingen is het leerzaam, ook voor de docent levert het nieuwe energie op volgens Freddy. “Het is een leuk en spannend project dat echt je lesgeven verrijkt. Je bent meer een coach die bijstuurt waar nodig. Je laat de leerlingen vooral zelf ontdekken, experimenteren en soms ook gewoon een beetje prutsen. Dan ga ik erbij zitten om vragen te stellen aan leerlingen zoals ‘Waar zijn jullie mee bezig? Hoe kan het wel werken? Hoe hebben jullie de taken verdeeld?’ Dan leren ze er zelf van.” Het leukste Vakkanjers-moment voor Freddy was toch wel de finale bezoeken twee jaar geleden. “Nu is dat lastiger met corona, maar de school uit gaan en nieuwe mensen ontmoeten, dat blijft leerlingen zo bij dat ze het er jaren later nog over hebben.”

Coronaproof meedoen aan Vakkanjer Scout

Met Vakkanjer Scout ontdekken leerlingen uit het eerste jaar van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) hun vakmanschap en zetten ze flinke stappen in hun ontwikkeling. Niet alleen op het gebied van technische vaardigheden maar ze werken ook aan skills zoals presenteren en samenwerken. Jongens en meiden worden meegenomen in de wereld van de opdrachtgever tijdens een interactieve kick-off. Daarna gaan ze in teams vanuit ontdekkend en ontwerpend leren zelfstandig aan de slag met hun idee. Op school werken ze hun idee uit tot prototype. Hierna kunnen ze stemmen verzamelen. De schoolwinnaars gaan door naar de halve finales en mogelijk de landelijke finale. Hier pitchen ze hun idee bij de opdrachtgever. Extra fijn: sinds dit schooljaar is de Digitale Leeromgeving (DLO) een stuk uitgebreider, de leerlingen kunnen het hele project online uitvoeren en als docent kun je alle stappen monitoren. Zo kun je dus compleet coronaproof aan de slag met Vakkanjers!