Leerlingen STC vmbo college aan de slag in nieuw technieklokaal

Leerlingen STC vmbo college aan de slag in nieuw technieklokaal

Sinds begin 2021 maakt het STC vmbo college in de Rotterdamse Waalhaven gebruik van een nieuw technieklokaal, gerealiseerd met een financiele bijdrage vanuit Tech op Zuid. We spraken Sander van Driel, praktijkinstructeur op het STC. Vanuit zijn uitgebreide ervaring in de installatie- en procestechniek begeleidt hij de jongens en meiden bij het leren gebruiken van alle apparatuur. Sander is heel blij met het nieuwe materiaal. “Afgelopen schooljaar konden we het lokaal vanwege alle coronamaatregelen alleen voor examenklassen gebruiken. Nu is het volop in gebruik door alle leerlingen”.

Welke nieuwe materialen hebben jullie ontvangen?

Er staan vier lasboxen met verschillende typen elektroden en een mig/mag lasapparaat. Verder hebben we nu een plasmasnijder, twee draaibanken, een wals, een zetbank, een plaatschaar en een uitgebreide boorkolom. De lasapparatuur wordt gebruikt door 3e jaars leerlingen in alle richtingen. Ook kan het lokaal gebruikt worden voor examens Maritiem en Techniek. De leerlingen van vakrichting Scheeps- en jachtbouw zitten er wekelijks, die maken veel gebruik van de plasmasnijder en draaibanken.

Wat kunnen jullie nu meer dan voorheen?

Het nieuwe materiaal heeft de lessen zeker verbeterd. Er kan nu veel meer. Toen ik drie jaar geleden begon op het STC werd er heel veel met de hand gedaan. Er stond nauwelijks moderne apparatuur. Het lassen gebeurde bijvoorbeeld altijd buiten omdat er geen lasboxen waren. Maar dat is natuurlijk lastig in de herfst en winter… We moesten echt roeien met de riemen die we hadden. Het is nu veel uitdagender voor de leerlingen met de machines. De lessen sluiten nu veel beter aan bij de praktijk. Als leerlingen nu een werkplaats in lopen, herkennen ze veel apparatuur en kunnen ze er goed mee uit de voeten.

Hoe ervaren de leerlingen het nieuwe lokaal?

De meeste leerlingen zijn er heel enthousiast over. Ze zijn blij dat ze met echte spullen kunnen werken en niet alleen opdrachten van plaatjes doen. Het geeft ze ook wat meer vrijheid. Mijn rol wordt nu meer coachend, want je laat ze zelf dingen ontdekken. Vanuit de theorie wordt de praktijk nu tastbaar. Ze kunnen nu dingen maken die ze mee naar huis kunnen nemen, dus het werken met de machines geeft ze een concreet resultaat.