Naast algemene informatie over projecten en de voortgang van Tech op Zuid lichten we regelmatig een van de projectleiders of partners uit. Deze maand Peter van de Klundert, projectleider van Project 7. Aansluiting po- vo. We spraken met hem vanuit zijn werkplek in het hart van het Rotterdamse havengebied, bij Scheepvaart & Transport College -STC, locatie Waalhaven.
Peter, kun je om te beginnen iets over jezelf vertellen?
“Ik woon met mijn gezin in de Hoeksche Waard, maar ben geboren en getogen in Breda [lachend..] maar dat hoor je wel toch? In mijn vrije tijd volleybal en golf ik graag.
Ik ben al meer dan 30 jaar werkzaam in Rotterdam, [Peter kijkt even peinzend..] sinds 5 januari 1987 om precies te zijn. Als docent heb ik gewerkt in verschillende sectoren; de toeristische sector, luchtvaart, maar ook als cultuurcoach voor vmbo. Ik heb gewerkt aan loopbaanoriëntatie (LOB) projecten rondom promotie van zorg en haven voor NPRZ en ben nu werkzaam bij STC en als projectleider bij Tech op Zuid.
Toen ik werd gevraagd voor dit project was ik gelijk enthousiast; ik ben docent maar wil niet alléén maar voor de klas staan, ik vind het leuk om daarnaast andere dingen te kunnen doen.
Ik vind het belangrijk dat alle kinderen alle kansen krijgen en dat je kinderen de ruimte moet geven en in gesprek moet gaan met hen. Als je in Rotterdam werkt – in mijn geval al een leven lang – gaat het je soms aan het hart hoe pijnlijk zichtbaar de kansenongelijkheid soms is. Door hier aan mee te werken hoop ik bij te dragen aan kansenverbetering voor kinderen op Zuid. Dit project is concreet, waar soms gelden opgaan aan denktanks en andere managementachtige zaken moet geld zo veel mogelijk terechtkomen bij kinderen op Zuid. Daar draag ik graag aan bij en dat kan in dit project.”
Wat was de aanleiding voor dit project gericht op de aansluiting van po naar vo binnen Tech op Zuid?
“Er is veel werk, nu en in de toekomst, in techniek sectoren. Toch wordt er door jongeren weinig voor die richting gekozen, te weinig in elk geval nog. Al langer wordt hieraan, in verschillende projecten, zowel lokaal als landelijk aandacht besteed. Maar het effect wat we willen, is nog niet bereikt: namelijk meer keuze voor Techniek in vmbo, dan wel voor techniek opleidingen algemeen. Ik ben van mening dat hoe jonger kinderen in aanraking komen met techniek, dus vanaf groep 3 al, ze eerder voor die richting zullen kiezen. Onbekend maakt onbemind tenslotte.
Beeldvorming over techniek en de technieksectoren zoals de haven is daarbij een heel belangrijk. Het imago van hard en vies werk is op een aantal fronten weliswaar aan het kantelen, maar blijkt hardnekkig. De rol van ouders over beeldvorming van techniek is essentieel. We moeten jonge kinderen met hun ouders de andere kant van techniek en technieksectoren laten zien en ervaren; niet alleen de harde kant maar ook de nieuwe sectoren en mogelijkheden zoals in de ict, de zorg techniek, robotica. Laten zien dat er in haven en logistiek inspirerende uiteenlopende banen zijn.”
Wat is de stip op de horizon voor jou?
“Ik hoop dat zo veel mogelijk basisscholen op Zuid mee willen werken aan het versterken techniek onderwijs in het po. In ons project werken we met stichting Maakotheek als partner en aanbieder van techniek programma’s voor scholen. Ik ben enthousiast over hun werkwijze en methodiek waarin met zogenaamde Maakboxen zowel met materiaal als begeleiding ervaren en niet ervaren docenten van groep 3 tot 8 worden ontzorgd en getraind. Met minimale voorbereiding kunnen verschillende en hele leuke lessen wetenschap en technologie worden gegeven en kunnen leerlingen aan de slag met bijvoorbeeld robotica, logistiek, klimaat en energie vraagstukken, maar ook met zelf filmpjes maken. De lessen en opdrachten zijn inspirerend, niet alleen voor de leerlingen maar ook voor de docenten.”