‘Meneer, mogen wij in plaats van het interieurelement, ook een skateboard ontwerpen en maken?’ Ewout Warringa, techniekdocent van het Vechtdal College in Hardenberg, herinnert het zich deze vraag nog goed. “Voor het keuzevak Interieurontwerp & Design (profiel Bouwen Wonen en Interieur), kregen Annelies en Marith de opdracht om een interieurelement te maken.
Maar ze wilden dus liever een skateboard maken en mijn eerste reactie was direct; ‘ja natuurlijk, als jullie dat willen dan gaan we daar een mouw aan passen’. Vervolgens heb ik ze de opdracht gegeven om de noodzakelijke informatie te gaan verzamelen. Wat is er nodig om een skateboard te kunnen maken, hoe kom je aan een werktekening, welke materialen heb je nodig, enzovoort. Met andere woorden; laat maar zien hoe graag je dit echt wilt. Annelies en Marith gingen daar gelijk enthousiast mee aan de slag. Vervolgens was het mijn taak als docent, om ze te helpen en begeleiden bij de verdere uitwerking.”
Al snel kwamen Annelies en Marith erachter dat voor het maken van een skateboard een mal nodig is. “Gelukkig kwamen we op internet iemand tegen die al eens zelf een skateboard had gemaakt. We hebben hem een e-mail gestuurd en gevraagd of hij ons daar meer over kon vertellen en of wij dat ook mochten gebruiken. En dat mocht”, vertelt Marith enthousiast. In de weken die volgden gingen ze samen fanatiek aan de slag. Annelies weet het nog precies: “We hebben eerst de mal gemaakt en daarin het board opgebouwd door zeven lagen fineer te lijmen. We gebruikten eerst de verkeerde houtsoort en kwamen erachter dat we hout van de Canadese esdoorn moesten gebruiken. Dit deel duurde echt veel langer dan we verwacht hadden.” Ook de keuze van de wielen en de trucks bleek belangrijker dan gedacht. “De wielen en de truckbreedte en -hoogte moeten passen bij je skateboard en bij wat je precies met je skateboard wilt gaan doen. We hadden eerst gewoon gekocht wat we mooi vonden en kwamen er later achter dat de trucks te klein waren. We hadden toen de gaten hiervoor al in het board geboord”, zucht Marith. Dat ‘probleempje’ losten ze samen heel creatief op, door de onderdelen van de oude en de nieuwe trucks te combineren.
“Vmbo-techniek kan voor veel meer meiden een leuke en creatieve vooropleiding zijn voor het mbo”
“In een project als dit merk je dat het belangrijk is om niet te denken in beperkingen, maar in mogelijkheden. Want dan gaat de creativiteit stromen, kun je samen hele leuke dingen maken en kunnen leerlingen hun talenten ontdekken”, vertelt Ewout enthousiast. “Gelukkig werken we hier op de techniekafdeling van het Vechtdal College met een fijn team dat veel overleg heeft met elkaar en ook nauw samenwerkt. Dat is heel belangrijk.” Annelies en Marith vonden het vooral leuk dat ze niet alles volgens het ‘boekje’ hoefden te doen maar dat ze hun eigen idee mochten uitwerken. Zij denken dat veel meiden een verkeerd beeld hebben van de techniekopleiding. Annelies: “Veel meiden hebben geen idee dat je hier ook heel creatief kunt werken en dat je net als wij ook zelf iets mag bedenken om te maken. Net als voor ons, kan het voor veel anderen een goede vooropleiding voor het mbo zijn. Zo ga ik straks naar de Vakschool Schoonhoven voor de opleiding Goudsmid en Marith gaat door naar het Cibap in Zwolle voor de opleiding Creatief Vakman hout & design.”
“Dit project is een mooi voorbeeld van hoe we meer aan kunnen sluiten bij de interesse van meiden in de techniek”
Hoewel het maken van een skateboard veel meer tijd kostte dan ze gedacht hadden, kijken beide meiden met heel veel plezier terug op dit project. “Het was superleuk om te doen en we hebben er heel veel van geleerd. We zijn er ook wel trots op dat we dit zelf bedacht en zelf gemaakt hebben”, klinkt het van twee kanten. Ook docent Ewout kijkt tevreden terug: “Het was prachtig om te zien dat Annelies en Marith steeds enthousiaster werden en zelfs in hun vrije tijd op school aan het werk waren. Daarom was het voor mij ook leuk om me hierin te verdiepen en ik heb er zelf ook veel van geleerd”, lacht hij. “Het mooist aan dit project vind ik dat hierin heel veel verschillende vaardigheden bij elkaar kwamen. Ze combineerden creativiteit voor het maken van het ontwerp voor de achterkant met technisch tekenen, 3D-printen en lasersnijden. Bovendien hebben ze vakoverstijgend gewerkt door bijvoorbeeld te tekenen met een tekenprogramma dat Marith kent vanuit het profiel PIE (Produceren, Installeren en Energie) en door op het laatst ook nog te werken met Adobe Illustrator voor het maken van een logo. Dit project is een mooi voorbeeld van hoe we een ander soort programma binnen de technieklessen kunnen creëren, waardoor er hopelijk ook meer meiden voor de techniek zullen kiezen”, besluit Ewout hoopvol.