In deze pijler staat het enthousiasmeren van leerlingen (vooral 10- tot 14-jarigen) voor techniek centraal. Om dat te bereiken organiseren we verschillende activiteiten, zoals STO Doen, gastlessen, techniekevents, workshops en bedrijfsbezoeken.
We willen het onderwijs zo inrichten dat het een goed beeld geeft van de arbeidsmarkt in de techniek. Dat begint in het basisonderwijs en gaat door tot in het middelbaar beroepsonderwijs. Daarvoor ontwikkelen we samen met mbo-instellingen een doorlopende leerlijn die leerlingen voorbereidt op een baan in de techniek.
De regio techniekrijker maken kunnen we niet zonder enthousiaste en vakkundige docenten. Daarom gaan we voor techniekdocenten die intrinsiek gemotiveerd zijn en voldoende kennis en vaardigheden bezitten.
Techniek = doen. Dat is de reden dat we techlabs ontwikkelen: fysieke ruimtes waar leerlingen kennis kunnen maken met de verschillende aspecten van techniek. Binnen de techlabs werken het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, het mbo en het regionale bedrijfsleven samen. Creativiteit en innovatie spelen een grote rol.
Ook al duurt de projectperiode vier jaar, dat betekent niet dat we daarna stoppen. We willen de samenwerkingen en de activiteiten zo insteken, dat we ze verduurzamen en ze dus langer dan de projectperiode meegaan.