Vakcollege Thamen en het VeenLanden College bundelen krachten

Vakcollege Thamen en het VeenLanden College bundelen krachten

Samenwerking in techniekonderwijs: Vakcollege Thamen en VeenLanden College bundelen krachten

Het VeenLanden College heeft recent de havo-P Tech en mavo T&T geïntroduceerd, maar beschikt niet over uitgebreide praktijklokalen met lasapparatuur en metaalbewerkmachines. Dankzij de samenwerking met Vakcollege Thamen kunnen hun leerlingen nu praktijkervaring opdoen in een inspirerende technische omgeving.

Met de hele groep stonden ze in het praktijklokaal van Vakcollege Thamen te werken aan een plastic-injectiemachine, vertelt Saskia Reijns. Het was een middag vol zagen, boren, meten en lassen. Vierkante buizen op maat maken, gaten boren (eerst meten en centerponsen natuurlijk), afbramen en zelfs wat buigen en zetten. “Het ging als een speer!”. Één van de leerlingen verwoordde het treffend: “Dit is waarom ik Tech heb gekozen.”

De onderdelen die met de laser waren gesneden door Stieva Metaal Groep sloten perfect aan. Alles ging in een flow. Extra leuk: Ali hielp de leerlingen met zichtbaar plezier en Saskia was erbij om extra support te bieden. Hoewel de machine nog niet helemaal af is, waren de leerlingen al druk bezig met ideeën over hoe het proces nóg efficiënter kon.

Vaardigheden ontwikkelen en toekomst verkennen

De samenwerking biedt niet alleen praktijkervaring, maar helpt leerlingen ook bij het verkennen van hun toekomst. Een leerling merkte op: “Ik weet nu veel beter wat ik wil na de havo.” Deze uitspraak onderstreept de waarde van praktijkgericht onderwijs.

Bart Kappé, begeleidend docent van het VLC, benadrukt hoe indrukwekkend het is om te zien wat de leerlingen al kunnen: “D laste al prima, met nauwelijks ervaring. Werken met de kolomboor, het toerental checken en met de grote zaagmachine – het ging allemaal geweldig.”

Naast technische vaardigheden leren de leerlingen ook presenteren en samenwerken. “Ze doen mee aan een pitchwedstrijd voor jonge ondernemers,” zegt Bart. “Niet dat ze per se zelf een bedrijf willen, maar ze begrijpen heel goed dat goed kunnen pitchen ook voor techneuten belangrijk is.” En alsof dat nog niet genoeg is: de leerlingen houden alles keurig bij, zodat een andere school ook deze plastic-injectiemachine kan bouwen.

Inspiratie en enthousiasme

De impact van deze samenwerking is duidelijk merkbaar. Leerlingen keerden enthousiast terug naar het VeenLanden en liepen met een grote glimlach door de gangen. Zoals Bart concludeert: “Praktijkonderwijs op de havo is ook ontzettend leuk en belangrijk!”

Toekomstige ambities

Met projecten zoals deze bewijst de samenwerking tussen Vakcollege Thamen en het VeenLanden College hoe waardevol hybride onderwijs kan zijn. Het biedt leerlingen niet alleen praktische vaardigheden, maar ook een bredere kijk op hun mogelijkheden na de middelbare school. Samen bouwen de scholen aan een sterk fundament voor de technici en ondernemers van morgen.