Relatiegeschenken ontwerpen, een oplossing bedenken tegen zwerfafval in de omgeving, een bedrijfsreportage maken met een drone… Het zijn slechts voorbeelden van bedrijfsopdrachten waarmee leerlingen van het VeenLanden College in de toekomst aan de slag kunnen gaan. Maar nog veel meer is mogelijk. Docenten Bart Kappé en Annuska Sprengers nodigen bedrijven uit om nu al in gesprek te gaan over mogelijke opdrachten zodat leerlingen in het nieuwe schooljaar direct kunnen beginnen.
Technologie & Toepassing is een nieuw keuzevak voor mavoleerlingen in de derde en vierde klas en staat straks drie uur per week op het rooster. “In dit vak werken we volledig aan de hand van bedrijfsopdrachten’’, vertelt techniekdocent Annuska. “Die opdrachten mogen dusdanig omvangrijk zijn dat leerlingen daar ongeveer tien weken aan kunnen werken.’’ Als aftrap gaan de leerlingen op bezoek bij het bedrijf óf een technicus komt in de school om het probleem toe te lichten. “In de weken daarna brainstormen de leerlingen over de oplossing en gaan aan de slag met hun onderzoek. Aan het eind presenteren ze hun oplossing of het product. Belangrijk is dat het échte opdrachten zijn en dat de oplossingen ook echt worden meegenomen. We ervaren ook bij andere vakken dat leerlingen daardoor veel meer betrokken zijn.’’
Naast de bedrijfsopdrachten is Annuska op zoek naar bedrijven die de leerlingen een workshop kunnen bieden in vaardigheden die zij niet op school kunnen leren. “Denk aan lassen, plaatbewerking, voertuigonderhoud of werken met polyester’’, zegt zij. “Maar dat zijn slechts ideeën; ook andere korte workshops zijn welkom; we komen dan een ochtend of middag op bezoek.’’ Daarnaast zoekt Annuska locaties voor inspiratiesessies. “Bij welke bedrijven mogen we even rondkijken? Waar vinden innovatieve technische processen plaats? Wij willen graag op bedrijfsbezoek. Ook dat is voor onze leerlingen enorm waardevol.’’
Het programma Havo-P Tech (waarbij de P staat voor Praktijk) is vergelijkbaar met Technologie & Toepassing, maar dan gericht op havoleerlingen. “Ook hier werken we met serieuze opdrachten uit het bedrijfsleven en gaan we zoveel mogelijk naar buiten”, neemt Bart Kappé het woord. “Leerlingen volgen dit programma één dag in de week. Maken staat die dag centraal.”
Om volgend schooljaar direct van start te kunnen gaan, leggen Bart en Annuska nu al een portfolio vol bedrijfsopdrachten aan. “Welk probleem kunnen onze jongeren voor u oplossen? Welk technisch onderzoek kunnen onze leerlingen doen? Mogen de leerlingen bij u in het bedrijf een bedrijfsreportage maken met een drone? Of kunnen ze relatiegeschenken bedenken, ontwerpen en maken? Laat het weten. “Ik ben van mening dat elk technisch bedrijf een potentiële opdracht voor ons in zich heeft”, stelt Annuska. “Misschien schiet het hen niet gelijk te binnen, maar als we even sparren, komt daar ongetwijfeld iets uit. Zo kunnen we samen een heel mooi aanbod presenteren.”
Betrokkenheid bij het praktisch techniekonderwijs van het VeenLanden College is voor bedrijven ontzettend interessant. “Bedrijven komen zo direct in contact met jonge mensen”, vervolgt Annuska. “Ze kunnen hen polsen voor stages of enthousiast maken voor een vakantiebaantje of baan op de zaterdag. Bovendien zorgt deelname voor naamsbekendheid. Niet alleen bij onze jongeren, maar ook bij ons netwerk. We kunnen hen regelmatig vermelden op onze communicatieve uitingen. Win-win dus. Wij kijken ontzettend uit naar de nieuwe vakken en zijn heel benieuwd: wat kunnen onze leerlingen voor u betekenen?’’
Ideeën? STO Amstelland organiseert jaarlijks in samenwerking met TechNet Amstel en Venen het event TechExchange Amstelland. Hier maken lokale bedrijven kennis met de middelbare scholen uit onze regio en maken zij concrete afspraken voor samenwerkingen. Maar u kunt ook direct contact opnemen met de bevlogen docenten Bart Kappé of Annuska Sprengers via kpp@hetvlc.nlof spra@hetvlc.nl