Gedurende de maanden januari tot april kregen de leerlingen de kans om hun creativiteit en technische vaardigheden te tonen. De materialen werden door de organisatie aangeleverd, zodat de focus volledig op het creatieve en technische proces lag. In april bezocht de jury de scholen om de werkstukken te beoordelen en de winnaars bekend te maken.
De brugklassers maakten kermisattracties en zowel op Vakcollege Thamen als het VeenLanden College grepen de techniekdocenten deze kans aan om er een échte kermis van te maken. Leerlingen én ouders werden uitgenodigd om samen popcorn te komen eten op hun zelfgebouwde kermis. “Het was een feestje!” aldus docente Annuska Sprengers. “De leerlingen waren trots en hun ouders waren onder de indruk!”
Voor basisschoolleerkrachten werd er een speciale workshop georganiseerd. Hierbij kregen zij praktische tips en begeleiding van de vmbo-techniekdocenten om hun leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen bij het uitvoeren van de wedstrijdopdrachten.
Een school die al jaren meedoet met de techniekwedstrijd, is Het Duet in Uithoorn. Leerkracht Brendan van den Ende vindt het een fantastisch initiatief. “Wat ik ontzettend leuk vind aan de techniekwedstrijd, is dat je andere leerlingen ziet uitblinken”, vertelt hij. “Leerlingen die in de klas moeite hebben met lezen of rekenen, bloeien op als ze hun creatieve talent en hun technisch inzicht mogen laten spreken. De techniekwedstrijd is uitdagend en geeft ruimte aan andere talenten van de leerlingen. Daar kan ik enorm van genieten als ik hen zo bezig zie.”
Brendan geeft les aan groep 8. Deze klas ontwerpt en bouwt een zelfbewegend voertuig. In de eerste lessen zijn ontwerptekeningen gemaakt; nu bouwen de leerlingen hun prototypes. “Wij bouwen een caravan”, licht Laura toe, terwijl zij met een figuurzaag een van de zijwanden uitzaagt. Samen met Liv en Amelia vormt zij een groepje. “Met dit motortje kunnen we hem aandrijven. Dan kan hij ook echt rijden.”Een ander groepje wil een racewagen maken met behulp van een lege frisdrankfles. “We zoeken uit op welke manier we deze fles kunnen laten voortbewegen. Misschien maken we gebruik van een ballon, misschien wordt het een kleine elektromotor. Al moeten we dan nog even uitvinden waar we de batterijen kunnen laten…”
Zo komen in de techniekwedstrijd vele vaardigheden samen: ontdekken, experimenteren, leren en reflecteren. Wat werkt? Wat werkt niet? Meester Brendan laat het allemaal begaan. “Soms ben je als volwassene geneigd je ermee te bemoeien”, zegt hij. “De kunst is om het niet te doen. Laat leerlingen het zelf maar ervaren. Daar leren ze veel meer van. Mijn rol is op de achtergrond; ik stel vragen om hen aan het denken te zetten. Verder moeten ze het zelf doen. Als je ziet waar ze allemaal mee komen, kun je verrast zijn. Ze bedenken echt originele dingen!”.