Hybride onderwijs, waarin leren op school wordt gecombineerd met praktijkervaring bij bedrijven, is een belangrijke pijler van Sterk Techniekonderwijs in de regio Amstelland. Het doel? Leerlingen niet alleen technische kennis bijbrengen, maar ook vaardigheden die aansluiten bij de praktijk en de arbeidsmarkt. Hoe dit in de praktijk vorm krijgt, vertellen Annuska Sprengers, techniekdocente aan het VeenLanden College en Marco Koeslag, onderwijsassistent bij Futuris.
Voor Marco is de meerwaarde van hybride onderwijs overduidelijk: “Leerlingen zien het resultaat van hun werk. Als ze bijvoorbeeld een product maken en later het productieproces ervan volgen, wordt het tastbaar. Ze voelen zich trots, omdat ze iets hebben bijgedragen aan de samenleving en zichzelf.”
Annuska ziet ook de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen als een belangrijk aspect bij T&T: “Veel leerlingen vinden het spannend om met onbekende mensen te praten. Door hybride onderwijs leren ze hoe ze contact kunnen leggen met professionals en zichzelf presenteren. Dat zijn vaardigheden die ze hun hele leven meenemen.” Hybride onderwijs helpt leerlingen dus niet alleen om technisch vaardig te worden, maar ook om sociaal sterker in hun schoenen te staan.
De integratie van hybride onderwijs in het curriculum gebeurt stapsgewijs. Annuska legt uit hoe dat op het VeenLanden College is georganiseerd: “Aan het begin van het jaar werken leerlingen aan kleine opdrachten binnen de school, zoals het maken van bewegwijzeringsbordjes of gepersonaliseerde mokken. Later in het jaar gaan ze aan de slag met opdrachten van echte bedrijven.” Marco vertelt hoe dit bij Futuris vorm krijgt: “We werken aan projecten met bedrijven zoals Geostick en Rodi. Leerlingen ontwerpen bijvoorbeeld een etiket voor een kerstbrood dat wordt gedoneerd aan een verzorgingshuis. Dit soort projecten maken de opdrachten betekenisvol en zorgen ervoor dat leerlingen trots zijn op hun werk.” Beide scholen bouwen hiermee een brug tussen theorie en praktijk, waarbij leerlingen al vroeg kennismaken met de dynamiek van het bedrijfsleven.
De betrokkenheid van bedrijven is cruciaal voor het succes van hybride onderwijs. Marco vertelt enthousiast over de samenwerking met Geostick: “Bij Geostick leren leerlingen hoe etiketten worden ontworpen en gedrukt. Het project wordt afgesloten met een bezoek aan de drukkerij, waar specialisten gastlessen geven over de technische aspecten van het drukproces.”
Annuska benadrukt hoe waardevol het is om bedrijven actief te betrekken bij het onderwijs: “Tijdens de TechExchange in april 2024 hebben we lokale bedrijven uitgenodigd om mee te denken over opdrachten voor onze leerlingen. Het resultaat? 17 enthousiaste ondernemers die nu met ons samenwerken, zoals Reve Infra BV en Omefa.” Door deze samenwerkingen ontdekken leerlingen hoe techniek in de praktijk werkt én bouwen ze een netwerk op in de regio.
Annuska vervolgt: “De leerlingen hebben voor Reve Infra & tuinaanleg BV sleutelhangers met hun nieuwe logo ontworpen, nu is het aan het bedrijf om een keuze te maken voor één van de ontwerpen. Daarnaast hebben ze 50 mokken bedrukt met hun nieuwe logo én hebben ze 60 kerstballen voorzien van hun logo.”
De uitdagingen van deze nieuwe onderwijsvorm zitten hem volgens Marco voornamelijk nog in het leren hoeveel tijd bepaalde lesvormen kosten. “De technologie-les bestaat uit 3 lesuren achter elkaar. Dit is soms wat te lang om de aandacht te houden van de leerlingen, maar ook wat te kort om een bezoek met rondleiding te doen bijvoorbeeld. Ik heb deze lessen bedacht voor dit jaar voor leerjaar 1 en 2. Om zo te kijken bij welk leerjaar dit het beste past. Daarbij kijken we ook of de duur van het project (6 les weken) niet te lang is.”
“Leerlingen vinden het geweldig om hun ontwerpen tot leven te zien komen” vertelt Marco. “Bij het ontwerpen van etiketten hebben sommigen zelfs ChatGPT gebruikt om ideeën te genereren. Dat was niet alleen leuk, maar ook leerzaam: ze leerden hoe ze technologie kunnen gebruiken om hun creativiteit te versterken.”
Annuska wil de samenwerking met bedrijven verdiepen: “Ik wil dat leerlingen niet alleen technische vaardigheden leren, maar ook kennismaken met de nieuwste ontwikkelingen in de techniek. Er zijn zoveel mooie bedrijven in onze regio die dat kunnen laten zien.”
Marco zou graag meer crossovers naar Nederland MAVO+ en alle profielklassen maken.
Hybride onderwijs is meer dan een methode; het is een visie op leren en ontwikkelen. Door de nauwe samenwerking tussen scholen en bedrijven ontstaat een rijke leeromgeving waarin leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar ook vaardigheden en ervaringen die ze voorbereiden op de toekomst. Dankzij docenten zoals Annuska en Marco groeit hybride onderwijs in de regio Amstelland uit tot een inspirerend voorbeeld van modern techniekonderwijs.
Heb je vragen over hybride techniekonderwijs of ben je benieuwd hoe jouw bedrijf kan bijdragen? Neem dan contact met ons op.