14 oktober 2019

Terugblik Kick-off Sterk Techniekonderwijs, van plan naar actie!

Gemotiveerd om aan de slag te gaan

Docenten, onderwijspersoneel en bedrijven toonden tijdens de landelijke kick-off van Sterk Techniekonderwijs hoe gemotiveerd ze zijn om aan de slag te gaan met hun plannen. De dag bracht daarnaast inspiratie om meer technologie in de klas te brengen, maar gaf ook ideeën over hoe je samenwerking kunt verbeteren. 

Ruim vijfhonderd man kwam donderdag 3 oktober naar Utrecht om bij de kick-off aanwezig te zijn. Aanwezigen werden in de Jaarbeurs warm onthaald door leerlingen van de school X11, die hielpen bij het online aanmelden en het maken van de naamkaartjes. De dag bood een veelzijdig programma en ging vlot van start dankzij de dames van Theaterzaken, die op luchtige en vlotte manier de inleiding verzorgden. De volle zaal werd geïnstrueerd om de hand op elkaars schouder te leggen om vervolgens ‘wat fijn dat jij er bent’ te zeggen. Het compliment werd lachend en met open armen ontvangen.

Voorzitter Jan van Nierop hield een korte inleiding en vertelde dat er 45 regio’s groen licht hebben gekregen en er op 1 oktober 33 plannen ingeleverd zijn die nu opnieuw beoordeeld zullen worden. Hierna was het woord aan onderwijsminister Arie Slob. Hij benadrukte in zijn praatje het feit dat het lastig kan zijn om een flinke bak geld te krijgen, omdat iedereen er iets van wil binnenharken met een plannetje. “Het doel is om samenwerkingen op te zetten die duurzaam zijn”, benadrukte hij. “Dit prachtige onderwerp krijgt nu een diepte-investering, en het geld is structureel. De focus ligt nu op de komende jaren en een goede uitvoering van de plannen. Dan staat er echt iets.”

Daarna sprak Michaël van Straalen, voorzitter van de beoordelingscommissie. Hij sprak van een “stevig proces” en een “flinke prestatie” om alle ingeleverde plannen te beoordelen. “Het is een grote verantwoordelijkheid, maar het is ook erg leuk om te doen. Hoe ga je een samenwerking als deze vormgeven? Het draait om de juiste verbindingen leggen en samen het plan in de praktijk brengen.”

Aandacht voor de juiste dingen

Vervolgens legde framingspecialist Jolijn Mes de zaal uit hoe taal van invloed is in een samenwerkingsproces. Een verhaal over het onbewuste en bewuste deel van onze hersenen en hoe framing ervoor kan zorgen dat precies de gewenste dingen meer aandacht krijgen. Zij gaf meer toelichting over dit onderwerp in één van de inspiratiesessies die vervolgens van start gingen. Sessies over de kracht van sociale overwaarde, of het introduceren van een nieuw creatief-technisch keuzevak en techniekinnovaties in het onderwijs. Maar ook over hoe je kan leren van en met bedrijven, hoe je robotica kan introduceren in de klas, en hoe je jongeren met taal kan verleiden voor de techniek.

Het zorgde voor korte en scherpe informatiesessies waarin experts hun bevindingen deelden, of uitdaagden tot nadenken over onderwerpen die tot nu toe misschien een beetje vermeden zijn. De vijfhonderd man verplaatsten zich met hulp van leerlingen van X11, die hen met bordjes door de grote ruimte leidden naar de locaties van de volgende sessie. Bijvoorbeeld naar de ruimte waar Leaphy hun robotica-project liet zien. Een project waarbij leerlingen van het vmbo door middel van een doe-het-zelf-pakket een robotje in elkaar zetten en programmeren, en dit vervolgens op de basisschool aan de leerlingen daar overbrengen. Het bleek nog lang niet makkelijk om de instructies te volgen, en de code te creëren waardoor de robot beweegt en de lampjes van kleur veranderen. Gelukkig waren er enkele leerlingen aanwezig om de gestrande volwassenen weer op gang te helpen.

Ook docent Ewout Warringa was aanwezig om geïnteresseerden te vertellen hoe hij probeert om technologie een grotere rol te geven in het onderwijs. Zo gebruikt hij de Microsoft HoloLens bij enkele technieklessen. Hiermee kan een 2D-werktekening worden omgezet tot een 3D-model op ware grootte waar leerlingen omheen kunnen lopen. Aanwezigen mochten de HoloLens even opzetten en begonnen vaak meteen met het hoofd te bewegen om te zien wat de speciale bril zoal toont. Wie tijdens deze sessies rondkeek in de ruimte, zag geïnteresseerde gezichten en soms ook gefascineerde blikken.

Superbrainstorm met vijfhonderd man

Na de lunch volgde het tweede deel van de dag in de grote zaal. Onder leiding van Erik Peekel was er een superbrainstorm, met als doel om vooral van anderen in de zaal te horen hoe zij de samenwerking hebben aangevlogen en wat ze zoal geleerd hebben van andere partijen. In kleine groepjes werden alle ervaringen met veel enthousiasme gedeeld, en soms leek de gegeven tijd te kort om iedereen aan het woord te laten. Het onderdeel zorgde voor veel enthousiasme en geanimeerde gesprekken.

Zo ook de daarop volgende masterclass van TU Delft wetenschapper Rolf Hut, die een vurig en vrolijk pleidooi hield voor een werkwijze waarin niet te veel op papier wordt gezet, maar er vooral ook snel dingen worden uitgeprobeerd. Hij haalde enkele voorbeelden aan van ideeën die klein begonnen maar uitgroeiden tot grootse plannen. Het bewijs daarvan is te zien op de site van NOS en op Discovery Channel. Zijn boodschap: praat met elkaar en test plannen al vroeg in het proces met de leerlingen zelf. Zo voorkom je op papier een plan te hebben dat in de praktijk mogelijk heel anders uitpakt. En zorg dat je altijd duct tape bij je hebt om dingen te kunnen plakken.

Zo kwam er een einde aan een dag vol inspiratie, ideeën en ervaringsverhalen. Hoe de zaal nu dacht over technisch onderwijs en de daadwerkelijke uitvoering van de plannen? “Technisch onderwijs is voor mij als de balletjes in de soep”, schreef één aanwezige. Proost!

Video-impressie

Terugblik Kick-off Sterk Techniekonderwijs, van plan naar actie!